As of June 30, 2018, live e-Tutoring has been discontinued.
Please click here for more information.

Tem or têm? Mais or mas? - More Commonly Confused Portuguese Words

edited July 2016 in Portuguese

Here are some more words that even native speakers commonly mix up. 

1. tem x têm – to have

Tem, presente do verbo ter é usado com a segunda e a terceiras pessoa do singular.  Tem is the present of the verb ter, to have, and is used with the second and third person singular.

Example: Ele tem um gato e um cachorro. Você tem um animal de estimação? He has a cat and a dog. Do you have a pet?

Têm, presente do verbo ter, é usado com a segunda e a terceira pessoa do plural. Têm is also the present of the verb ter, to have, but it is used with the second and third person plural.

Example: Elas têm muito trabalho hoje. Vocês têm que trabalhar muito hoje, também? They have a lot of work today. Do you all have to work a lot today, too?

The singular tem is pronounced the same as the plural têm.

2. mas x mais

Mas significa entretanto, but / however.

Example: Eu queria ir a praia, mas está chovendo. I wanted to go to the beach, but it was raining.

Mais significa uma quantidade ou qualidade maior. Mais means more of a quantity or quality.

Example: Você quer mais sorvete? Do you want more ice-cream?

Ir de taxi é mais caro do que ir de ônibus. Going by taxi is more expensive than going by bus.

3. a gente x agente

a gente = nós, we

Example: A gente precisa conversar. We need to talk.

This is an informal way to say "we" and the verb is conjugated in the third person singular, not in the first person plural as with nós: Nós precisamos conversar, we need to talk.

agente = profissão, agent / profession

Example: O meu primo trabalha como agente de turismo. My cousin is a travel agent.

4. seção x sessão

seção = uma parte / um segmento / divisão, section / a parte / a segment / a division

Example: Em que seção do supermercado posso encontrar este produto? In which section of the supermarket can I find this product?

sessão = período / tempo de duração, session / a period of time in which something happens.

Example: Qual sessão de cinema você prefere: das 19:00 ou das 21:00? Which movie session do you prefer: 7 pm or 9 pm?

5. meio x meia

meio = maneira / método, means / manner / medium

Example: Qual meio é mais utilizado pelo artista? What medium does the artist use the most?

meio =  metade + substantivo masculino: meio dia / minuto / segundo, half + a masculine noun: half a day / a minute / second

Example: Eu gostaria de comprar meio quilo de carne. I’d like to buy half a kilo of beef.

meia = metade + substantivo feminino: meia hora / meia garrafa, half + a feminine noun: half an hour / bottle

Example: Ele não  quer uma salada inteira. Ele quer só meia salada. He doesn’t want a whole salad. He only wants half of the salad.

Can you think of any other similar pairs that confuse you?

Register or Sign In to comment.