As of June 30, 2018, live e-Tutoring has been discontinued.
Please click here for more information.

Review the Verb Gostar, to Like, and Take a Quiz

edited September 2016 in Portuguese

The Portuguese verb gostar, to like, is used with the preposition de when it’s followed by another verb or when it’s used to mean you like something in general. 

For example: Eu gosto de esquiar. I like to ski. / Ele não gosta de neve. He doesn’t like snow (in general).

When gostar is used to refer to something specific the preposition de agrees in number and gender with what is liked.

For example: Nós gostamos das praias do norte. We like the beaches in the north. Vocês gostam dos livros do Paulo Coelho? Do you like Paulo Coelho’s books?

When referring to a geographical place, use gostar de when the place doesn’t take an article and use gostar de contracted with the article when the place requires one. 

For example: Eu gosto de São Paulo, mas eu não gosto do Rio de Janeiro. I like São Paulo, but I don’t like Rio de Janeiro. 

Here are some more examples to review then take the quiz that follows. 

1. Eu gosto de comer pizza. I like to eat pizza.

2. Felipe, você gosta do seu carro novo? Felipe, do you like your new car?

3. Professores gostam de alunos bem comportados. Teachers like well-behaved students.

4. Nós gostaríamos de uma mesa para quatro. We’d like a table for four.

5.  A Júlia gostou das férias de verão? Did Julia like the summer vacation?

Quiz

Now fill out the sentences below with the appropriate form of the preposition de. The answers are below.

1. Pedro gosta ___________ correr de manhã cedo. Pedro likes to jog early in the morning.

2. As minhas sobrinhas não gostam ___________ comer verduras. My nieces don’t like eating vegetables.

3. Vocês gostaram ___________ show do Caetano Veloso? Did you like Caetano Veloso’s show?

4. Quem gosta ___________ jogar tênis? Who likes to play tennis?

5. Marta, você gostou ___________ meus sapatos novos? Marta, did you like my new shoes?

6. Os turistas gostaram ___________ Argentina, mas não gostaram ___________ Uruguai. The tourists liked Argentina, but didn’t like Uruguay.

7. Eu gostaria ___________ minha carne bem passada. I’d like my steak well done. 

8. Elas não gostaram ___________ filme novo do Woody Allen, mas gostam ___________ filmes antigos dele. They didn’t like Woody Allen’s new movie, but they like his old movies. 

Answers: 1. de; 2. de; 3. do; 4. de; 5. dos; 6. da/do; 7. da; 8. do/dos.

Register or Sign In to comment.